آوالوژی پلاس

آیا عبور مترو از نزدیکی محل زندگی یا کار خود را حس می کنید؟

با اسکان متراکم جوامع در شهر، حضور ماشین آلات صنعتی در داخل بافت مسکونی امری اجتناب ناپذیر است.

ارتعاش و لرزش در ساختمان یک مشکل اساسی محسوب می‌شود که در درجه اول کیفیت زندگی و محیط کار را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و از طرف دیگر در طولانی مدت باعث آسیب به ساختمان و منبع ارتعاش می‌گردد. ماشین‌آلات یا دستگاه‌هایی مانند سیستم تهویه، عبور قطار زیرزمینی یا شهری یا حتی عبور و مرور ماشین های سنگین در نزدیکی ساختمان و غیره باعث ایجاد لرزش‌های مزاحم می‌شوند.

برای جلوگیری از این مشکل می‌توان دو روش را دنبال کرد:

  1. عایق‌بندی در محل تولید ارتعاش
  2. محافظت از ساختمان در برابر عوامل خارجی

در راهکار نخست، اتصال دستگاه لرزان برای نصب میراگرهای ارتعاشی انتخاب میگردد، به عنوان مثال دیزل ژنراتور موجود در محوطه ساختمان را می توان در نظر گرفت. بسته به چگونگی اتصال، لرزه گیرها می توانند در ساختار پایه ها یا زیر فونداسیون دستگاه قرار گیرند. مهندس محاسب موظف است بر اساس دو پارامتر اصلی “میزان بارگزاری” و “فرکانس ارتعاش” مشخصات میراگر را انتخاب نماید. با انتخاب صحیح جداساز می توان حداقل 90 درصد انرژی ارتعاش را میرا نمود.

شکل 1 - سیستم میراگر در محل دستگاه

در راهکار دوم، عامل لرزش منبعی خارج از ابنیه است، مانند عبور مترو در نزدیکی ساختمان. برای جلوگیری از انتقال ارتعاش به سازه ساختمان، لایه های چند سانتیمتری از مواد الاستیک فشرده در زیر فونداسیون ساختمان قرار می گیرد. ساختار و مواد تشکیل دهنده این عایق ها طوری مهندسی شده اند که در بارگزاری های بسیار بالا نیز مقاومت و عملکرد مناسبی داشته باشند.

شکل 2 - سیستم میراگر در فونداسیون ساختمان
به اشتراک گذارید