آوالوژی پلاس

راهکار سقف کاذب شناور

در یکی از مقالات گذشته با عنوان “بهترین راه مقابله با نوفه کوبه‌ای” به کف شناور و نحوه عملکرد آن پرداختیم. یک راهکار دیگر در این زمینه عایق‌بندی صدا از طریق سقف است که به شما امکان محدود کردن یکی از اصلی‌ترین عوامل نارضایتی در ساختمان‌ها که انتقال صدا از واحد بالا به زیرین است را می‌دهد و در بسیاری از موارد تنها گزینه در دسترس برای افرادی است که در طبقه زیرین همسایگانی پر سر و صدا که تمایلی به اجرای کف شناور ندارند زندگی می‌کنند، حتی با وجود همسایگانی آرام امکان انتقال صداهای آزاردهنده مانند تعمیرات به خصوص ضربه با مته یا چکش یا دویدن و راه رفتن کودکان، به واحد زیرین وجود دارد که می‌توان با کمک سقف کاذب آکوستیکی تا حدود زیادی این مشکل را برطرف نمود.

سقف کاذب به عنوان یک پوشش برای سقف اصلی در نظر گرفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توان تأسیسات و سیم‌کشی‌ها را پوشش داد و در واقع نوعی سقف ثانویه است که عیوب سقف را برطرف می‌کند و به سقف اصلی متصل می‌گردد و سازه اصلی بار آن را تحمل می‌کند. سقف کاذب کناف(ورق گچی) دارای دو بخش اصلی است، بخش اول یک شبکه فلزی است که به سقف متصل می‌شود و بخش دوم پنل‌ها و تخته‌های گچی هستند که به این سازه فلزی متصل می‌گردند، میتوان علاوه بر جنبه زیبایی این نوع سقف‌ها، با نصب آویزهای تعبیه شده در ساختار, خواص آکوستیکی آن را تا حد زیادی بهبود بخشید.

 به منظور عایق بندی صوتی از طریق سقف کاذب، میبایست دو مؤلفه اساسی بهبود یابد:

  • جرم سقف: به طور معمول با اضافه کردن دو لایه تخته گچی و پشم سنگ (Mineral Wool) با چگالی بالا حاصل می‌شود.
  • انعطاف‌پذیری سقف: قابلیت فنری و ارتجاعی بودن سقف کاذب است که بدون در نظر گرفتن این ویژگی افزایش جرم تأثیر کمی خواهد داشت. آویزهای ارتجاعی یکی از روش‌های مقرون به صرفه برای افزایش عایق بندی صدای کوبه ای است.
به اشتراک گذارید